Este foarte important sa stim in ce era ne aflam. Deocamdata ceasul arata Web 2.0. In curand vom avea 3.0, 4.0... Dar nu sunt toate aceste cuvinte doar termeni de marketing, buni doar sa ii lipim pe eticheta produsului ca sa straluceasca?
...Nu. Pentru ca orice cuprinde un astfel de termen nu e pur si simplu ceva
bun pentru Internet, ci efectiv
este Internetul. Pentru ca acesti termeni definesc modul de a gandi, de a reactiona, de a evolua, al exact comunitatii careia ne adresam. Hai sa vedem cum.
Web 2.0
...este ceea ce se intampla la ora actuala. Punctul de pornire pentru orice fel de speculatii legate de viitor.
Conceptul de baza este cel de
participare. Crearea de continut este la indemana fiecaruia; informatia este un produs social. Ca urmare
ce este a fost inlocuit cu
ce se stie. Deci nu
suntem decat daca
se stie despre noi, iar acest
se stie poate fi si chiar trebuie sa fie urmarit, masurat, influentat.
Cum? De exemplu,
blogosfera - sau comunitatea de bloggeri - defineste dinamica lui
se stie; in acest sens este foarte bine sa ai un blog la zi, un blog vizitat, un blog care trateaza teme actuale. E important sa fii conectat in blogosfera. Sa fii citit si comentat. Sa poti face sa conteze ceea ce spui, pentru ca apoi sa decizi ceea ce conteaza. Deci sa decizi ce
se stie. Apoi,
wiki - un alt mod de a defini ceea ce
se stie. Spre deosebire de informatia mediatizata prin bloguri, ceea ce apare pe un
wiki trateaza de obicei un domeniu mai larg, in mod structurat si exhaustiv, care apoi este conectat ca subdomeniu intr-un ansamblu mai mare. Din nou, este vorba de un produs social: oricine poate extinde si modifica informatia publicata. Ce rezulta este o medie a convingerilor celor care publica. Care pot fi foarte diferite...
O alta marca Web 2.0 este RSS - Really Simple Syndication. Aceasta ofera un flux actualizat de descrieri pentru anumite resurse, impreuna cu linkuri catre acestea. De exemplu un flux de stiri sau de postari pe un blog. Un utilizator se poate inscrie prin RSS pentru acea resursa, mentionand astfel ca vrea sa fie notificat de actualizari (noi stiri sau postari). De ce este important? In primul rand pentru ca Web-ul pune la dispozitia utilizatorilor un volum imens de informatie. Utilizatorul este in cautare de informatie utila si in general noua; nu are deci timpul si poate nici dispozitia sa refaca o secventa de pasi care l-au adus la un site care i-a atras un pic atentia, pe care ar vrea poate sa il urmareasca, eventual, dar ar vrea sa poata alege fara efort daca intr-o anume zi merita sa viziteze site-ul sau nu, daca a fost actualizat sau
nu si daca da, daca il intereseaza actualizarea/postarea/stirea sau nu. Aici intervine RSS: utilizatorul are toate aceste optiuni - viata lui este dintr-o data mai usoara si are mai multe sanse sa revina.
Web 3.0
Unii spun ca Web 3.0 ar fi web-ul 3D; in acest caz este doar extensie a Web 2.0, ca si concept, in ideea de viata intr-o societate virtuala. Totusi este vorba inca de o societate umana - intr-un alt mediu, intr-adevar, totusi guvernata de aceleasi legi si motoare ale interactiunilor sociale.
Mai aproape de o revolutie mi se pare ideea de Web semantic. Aceasta presupune adnotarea intregii informatii disponibile pe Internet astfel incat sa poata fi inteleasa de masina.
Intelegere ce ar trebui sa ajunga dincolo de simpla alaturare de termeni, sau potrivire de sabloane, pe care se bazeaza deja multe dintre aplicatiile Web 2.0. In prezent incercarile de a crea Web-ul semantic se bazeaza pe ontologii - descrieri complexe ale unor concepte si a relatiilor dintre acestea, concepte ce vor fi folosite pentru a adnota informatia de pe Web. Ca finalitate, in Web 3.0 vom avea agenti inteligenti capabili sa ne asiste in regasirea si sortarea dupa preferinte a informatiei, sa ne reprezinte ca profil in diverse interactiuni pe Internet, chiar sa ia decizii minore in locul nostru. In acel moment, va fi nevoie ca produsele noastre sa raspunda atat unui simt uman de echilibru, estetica si profesionalism, cat si unor criterii mai putin subiective. Pentru ca oricat de mult va reusi agentul sa se apropie de profilul omului pe care il reprezinta, ramane un
instrument automat de regasire a informatiilor si functioneaza pe baza unei firi mai putin influentabile, dar posibil de dedus si folosit.
Web 4.0
...de aici e mai putin clar ce se va intampla. Poate ca agentii artificiali vor evolua spre o inteligenta artificiala generala.
Poate ca vom evolua impreuna cu ei spre un alt fel de inteligenta comuna... Dar asta este deja pura speculatie. Intre timp, este necesar sa stim ce sa folosim azi, si cu trei pasi inainte.
Asadar
Sa revenim: vorbeam despre Web 2.0... Am spus in linii mari ce anume trebuie avut in vedere, acum hai sa vedem cum se face. Totul se bazeaza pe o serie de tehnologii, dezvoltate unele peste altele din trunchiul vechiului Web 1.0: XML, XSL, CSS, Ajax, RSS, API-uri... Vom discuta despre fiecare dintre acestea in articolele care vor urma.
::